Over twee ondernemers en twee (of drie?) boten in 2025
Zoals je waarschijnlijk gelezen hebt, wordt er over het eerste volle boekjaar ná 1 juni 2023 in de Verenigde Arabische Emiraten een belasting over de winst geheven, een Corporate Income Tax, van 9%. Tjsa, belastingvrij is het al heel lang niet meer echt in de Verenigde Arabische Emiraten, maar de tarieven (en trouwens ook de boetes) zijn nog steeds een heel stuk lager dan in Nederland of België.
In dit verhaal proberen we de verschillen zo goed mogelijk op een rij te zetten, aan de hand van een voorbeeld:
Dit is een verhaal over twee ondernemers. Beide ondernemers maken evenveel omzet, en beide ondernemers maken evenveel kosten. En beide ondernemers zijn bootfanaten. Alleen op het water zijn ze echt gelukkig.
De ene ondernemer zit in het fraaie Nederland, de andere ondernemer zit in de Verenigde Arabische Emiraten.
Om een bedrijf te starten in Nederland was de Nederlandse ondernemer ongeveer €50 kwijt. En als hij een BV wil starten en een beetje goed rond kijkt, kan dat voor € 500, eenmalig.
Om een onderneming te starten in de Verenigde Arabische Emiraten was de ondernemer aldaar alles bij elkaar € 10.000 kwijt. Een flinke sloot geld. Maar daarvoor had ze dan wel meteen een verblijfsvergunning voor drie jaar en een adviseur die het hele proces uit handen nam. Elk jaar moest de bedrijfsvergunning, niet te verwarren met de verblijfsvergunning, worden verlengd. Dat kostte nog eens € 6.000 extra per jaar, dus zo’n €500 per maand.
Beide ondernemers waren geheel onvrijwillig incassant geworden voor de belasting toegevoegde waarde, in Nederland btw, in de Verenigde Arabische Emiraten bekend als VAT.
De ondernemer in Nederland keert zich het minimum DGA salaris uit wat €46.000 per jaar is. Verplicht. Daarover moet Inkomstenbelasting worden betaald en wel €17.181.
De ondernemer in de Verenigde Arabische Emiraten moet ook eten en drinken en keert zichzelf ook €46.000 per jaar uit; €3.833 euro per maand. Belastingvrij, want het bedrag ligt onder de €100.000.
Beide ondernemers draaiden 4 ton omzet gerekend in euro’s, en hadden een ton kosten. Het waren beiden zeer goede ondernemers. Een bruto winst van 3 ton is iets om trots op de zijn. De salarissen zaten in die ene ton kosten.
Beide ondernemers zijn zeer grote liefhebbers van boten. Met name snelle speedboten. Beide ondernemers besluiten om de 3 ton die ze hebben overgehouden in het goede jaar te investeren in een boot. Een snelle boot. En dat gaat als volgt:
De ondernemer in Nederland doet dat door zichzelf een dividend-uitkering te geven. En hoewel er twee al lang beloofd is dat de dividendbelasting zou worden afgeschaft is dat weer niet gebeurd. Voordat de Nederlandse ondernemer die dividend uitkering aan zichzelf kan doen, moet hij vennootschapsbelasting betalen, 15% over de eerste twee ton, en 25,8% over het restant, dus €30.000 over de eerste twee ton en €25.800 over de overgebleven ton. In totaal 59.500 euro aan Vennootschapsbelasting. Dus houdt hij nog 244.200 over. Dat hele bedrag keert hij aan zichzelf uit, en dat valt in box II. Dat betekent over de eerste 67.000 een tarief van 26% en over het restant een tarief van 29,5%. Concreet: €17.420 belasting voor de eerste €67.000 en daarna 29,5% over 244.200 = €72.039, samen dus nog eens €89.459 aan belastingen. Daarvoor moet hij een aandeelhoudersbesluit formaliseren en opstellen. Voor de veiligheid even de accountant bellen, die het papierwerk voor €150 in orde maakt. Dus op zijn privé-rekening komt binnen: €28.819 aan netto salaris + €154.741= €183.560. Gelukkig nog steeds genoeg voor een mooie snelle boot. Als hij de speedboot koopt, betaalt hij 21% btw. Daarom is zijn werkelijke koopkracht voor het kopen van een boot €151.702. Jammer alleen van de brief die hij kreeg van de belastingdienst, waarin hij werd gesommeerd om, gegeven de hoge winst, zichzelf voortaan een hoger DGA salaris uit te keren.
Want zo gaat dat in Nederland. En merk ook op hoe óntzettend ingewikkeld het is gemaakt. Zo’n VPB aangifte voor een BV bijvoorbeeld, dat kan geen enkele ondernemer zelf invullen, dat is specialistenwerk.
Nu gaan wij dezelfde exercitie doen voor de ondernemer in de Verenigde Arabische Emiraten.
Ook zij heeft € 300.000 winst gemaakt. En heeft ze zichzelf een salaris van €46.000 op jaarbasis gegeven. Daarover heeft ze 0% belasting betaald, want de VAE kent geen inkomstenbelasting. Zij keert die € 300.000 winst, zonder enig formulier trouwens, uit op haar privé-rekening in de Verenigde Arabische Emiraten als ‘bonus’. In totaal krijgt ze dus €346.000 uitgekeerd uit haar bedrijf. Omdat haar bedrijf nu geen winst maakt, maar zij geld heeft gekregen uit een licentie-plichtige activiteit (het hebben van een bedrijf) moet zij 9% belasting betalen over alles boven de ton in euro’s (dit bedrag zweeft een beetje, want officieel is de vrijstelling 375.000 AED). Ze betaalt dus winstbelasting over 246.000, en wel 9% en dat is dus €22.140 en klaar is Kees! Geen ingewikkeld gedoe, geen boxen, geen limieten, geen schijven en vooral, geen inspecteurs die gaat stellen dat, gegeven de hoogte van de winst, zij verplicht wordt om haar salaris naar boven bij te stellen. Iets waar de Nederlandse ondernemer met 3 ton winst beslist niet aan gaat ontkomen.
Ook zij gaat shoppen voor een mooie speedboot. Op de speedboot wordt 5% btw geheven. Dat betekent dat haar koopkracht om een mooie boot te kopen € 308.438. is. Ze kan twee(!) boten kopen met dezelfde winst als die ze in Nederland had gehad. Daar staat tegenover dat haar kosten om het bedrijf te mogen hebben véél hoger waren dan de kosten in Nederland. Namelijk € 6.000 meer per jaar. Met andere woorden, als we appels met appels vergelijken, dan moeten we een paar duizend euro van die €308.438 afhalen.
Kortom; als je denkt dat je in staat bent om winst te maken, zeker als het om forse bedragen gaat, vraag je dan heel erg goed af wáár je die winst wilt maken. Ondernemen is nooit makkelijk, in geen enkel land, Maar in Nederland is het vooral heel erg makkelijk om werknemer te zijn.
Er is een keerzijde en ik ben daar niet blind voor. Maak je als ondernemer heel veel minder winst dan die geschetste drie ton, dan worden de Verenigde Arabische Emiraten al snel duur. Je betaalt immers minstens €500 per maand alleen al om je licentie te behouden. En geen belasting betalen is leuk, maar als je veel schoolgaande kinderen hebt dan zul je die in de Verenigde Arabische Emiraten naar een internationale school moeten brengen en dat kost voor vier kinderen al snel zo’n €3.000 per maand(!) Maar goed, zelfs in dat laatste geval koopt de ondernemer in de Verenigde Arabische Emiraten nog steeds een veel grotere boot, of koopt er twee.
- Maar het is nog geen 2025, hoe zit het nu?
Goede vraag. Op dit moment zijn de belastingen in Nederland iets lager, ze gaan in 2024 - weer - omhoog en is er nog helemaal geen Corporate Income Tax in de VAE. Als je met die twee gegevens gaat rekenen, is het nóg voordeliger om ondernemer in de UAE te zijn. Daar komt bij dat als je vanaf je Freezone alleen maar handelt met bedrijven in de EU en helemaal niet met bedrijven buiten de freezone in de Emiraten, je ook na 2025, zoals het er nu uitziet, nog steeds 0% belasting betaalt(!), tot zeker 2027.